VÕÕRA ARMASTUS
Meie keelde on jõudnud sõna „ksenofoobia“. Aga „filoksenia“ (armastus võõraste vastu)...?
Evangeeliumis seisab: „Olin võõras, ja te võtsite mind vastu.“ Püha evangeelium Matteuse järgi (25, 31-46). NB! See ei ole mõistujutt. Loetakse pühapäeval, mil meenutatakse viimast kohut, nädala aega enne suure paastu algust.
Issand ütles: „Kui Inimese Poeg tuleb oma kirkuses ja kõik inglid Temaga, siis Ta istub oma kirkuse troonile ja Ta ette kogutakse kõik rahvad ja Ta põimendab nad üksteisest, otsekui karjane põimendab lambad sikkudest. Ja Ta seab lambad oma paremale käele, sikud aga vasakule käele. Siis ütleb kuningas oma paremal käel olijatele: 'Tulge siia, minu Isa õnnistatud, pärige kuningriik, mis teile on valmistatud maailma rajamisest peale. Sest...ma olin võõras ja te võtsite mind vastu’... Siis vastavad õiged Talle: 'Issand, millal me nägime sind... võõrana ja võtsime sinu vastu? ...Ja kuningas vastab neile: 'Tõesti, ma ütlen teile: mida te iganes olete teinud kellele tahes mu kõige pisemale vennale, seda te olete teinud mulle!’ Siis ta ütleb ka vasakul käel olijatele: 'Minge ära minu juurest, te äraneetud, igavesse tulle, mis on valmistatud kuradile ja tema inglitele! Sest ... ma olin võõras ja te ei võtnud mind vastu ... Siis vastavad ka need: 'Issand, millal me nägime sind võõrana ... ja ei ole sind teeninud?’ Siis ta vastab neile: 'Tõesti, ma ütlen teile: mida te iganes olete jätnud tegemata kellele tahes mu kõige pisemale vennale, seda te olete jätnud tegemata minulegi!’ Ja need lähevad igavesse karistusse, õiged aga igavesse ellu.“
ja templi vaheteki lõhki kistud olevat
Päästja surma pärast,
läks ta Pilaatuse juurde ja anus teda:
Anna mulle seda võõrast, kes lapsest saati elas paguluses võõrana maa peal;
anna mulle seda võõrast, keda ta kaashõimlased vihkasid ja surmasid kui võõrast;
anna mulle seda võõrast, kelle võika surma nähes olen vapustatud;
anna mulle seda võõrast, kes oskas võõrustada nii vaeseid kui ka võõraid;
anna mulle seda võõrast, keda juudid oma kadeduses enda hulgast tõrjusid maailmas;
anna mulle seda võõrast, et ma võiksin hauda peita seda, kellel võõrana pole kohta, kuhu oma pead panna;
anna mulle seda võõrast...
(Lõigud Küprose piiskopi püha Epifaniuse (4.-5. saj.) kõnest, mida lauldakse suure reede õhtul)
Võõraste vastuvõtja püha Sampsoni ikoon: „Võõrusta võõraid – ära Jumalale võõraks jää“
Võõraste vastuvõtmisel on tähtis koht ühiselulise õigeusu kloostri igapäevaelus. Klooster ilma külastajateta on mõeldamatu.
Olemuselt kuuluvad kloostrid kirikuinimestele, Jumala rahvale. Kloostri mungad või nunnad on lihtsalt antud ajaks ajutised ülesehitajad ja haldajad, kes pärast annavad kloostri ja selle vaimsuse püha pärimusena edasi järgmisele põlvkonnale säilitada ja jätkata, et ikka võidaks seal käia ja hingamist leida.